Последние новости

Դավիթ ԱՆԱՆՅԱՆ․ ՍՅՈՒՆԻՔՈՒՄ ԿԱՌՈՒՑՎՈՂ ՃԱՆԱՊԱՐՀԸ ԹՈՒՐՔԱԿԱՆ ՆԱԽԱԳԻԾ Է` ԹՈՒՐԱՆԱԿԱՆ ՈՒՂԻՆ (ՏԵՍԱՆՅՈՒԹ)

ՊԵԿ նախկին նախագահն անդրադարձել է ՀՀ տնտեսության վրա Արցախի հայաթափման հնարավոր հետևանքներին, ՀՀ-ՌԴ հարաբերություններին, տարածաշրջանային վերջին պայմանավորվածություններին`դրանք դիտարկելով թուրք-ադրբեջանական տանդեմի` Մեծ Թուրանի ծրագրի իրագործման համատեքստում:

 

ՀՀ տնտեսության գերտաքացումն ու գերլճացումը կարող է ավելի սաստկանալ

Արցախցիների բռնի տեղահանումն ու ներգաղթը Հայաստան տնտեսական առումով ոչ մի լավ բան չի խոստանում: Sputnik Արմենիայի հետ զրույցում այս տեսակետը հայտնեց ՀՀ պետական եկամուտների կոմիտեի նախկին նախագահ, ֆինանսների նախկին փոխնախարար Դավիթ Անանյանը` խոսելով ՀՀ տնտեսության վրա Արցախի հայաթափման հնարավոր հետևանքների մասին:

«Ավելի քան 100 000 արցախցիների բռնի տեղահանման ու Հայաստան գալու արդյունքում կարճաժամկետ և միջնաժամկետ հատվածում տնտեսությանը ոչ մի լավ բան չի սպասում: Երկարաժամկետ հեռանկարում էլ դա կախված է բիզնես ծրագրեր իրագործելուց, սեփական բիզնես սկսելուց, այդ ամբողջ անհայտներն իրագործելուց: Եթե կառավարությունն իրականացնի այն բոլոր աջակցության ու բիզնեսի խթանման ծրագրերը, որոնք խոստանում է, և եթե մեր հայրենակիցները կամք դրսևորեն ու բիզնեսներ ձեռնարկեն ՀՀ–ում, հնարավոր է` երկարաժամկետ հեռանկարում մեր տնտեսությունը որոշակի արդյունքներ ունենա: Բայց այստեղ էլ որոշակի վերապահումներ կան, քանի որ ՀՀ–ում նոր բիզնես սկսելու հնարավորությունները շատ ավելի ռիսկային են, քան մի քանի տարի առաջ, որովհետև արտաքին անվտանգային խնդիրները կարգավորված չեն»,- նշեց Անանյանը:

Որոշ տնտեսագետների կարծիքով` արցախցիները նույնիսկ իրենց ունեցած սուղ միջոցների դեպքում պոտենցիալ սպառողներ են, և նրանց մասնակցությունը ՀՀ տնտեսությանը կարող է պահանջարկի բարձրացման էֆեկտով ակտիվացնել ՀՀ տնտեսությունը` այնպես, ինչպես դա նկատվեց 2022թ-ից հետո ռուս-ուկրաինական հակամարտության հետևանքով Հայաստան եկած ռելոկանտների դեպքում: Դավիթ Անանյանն այս տեսակետը չի կիսում` նշելով, որ Արցախից բռնի տեղահանվածներն ու ՌԴ-ից Հայաստան եկածները միանգամայն տարբեր խմբեր են:

«Ռելոկանտների պարագայում իրենք ունեին բիզնես, որնիրենց հետ բերում էին Հայաստան և համախառն պահանջարկի և համախառն սպառման մեծ ծավալներ էին ապահովում, ինչի արդյունքում ունենք տնտեսության գերտաքացած վիճակ: Իսկ արցախցի մեր հայրենակիցները, որոնք եկել են Հայաստան, ունեն բազմաթիվ հոգեբանական, սոցիալ-կենցաղային խնդիրներ, և նրանց գալուց մենք տնտեսական որևէ դրական ակնկալիք չենք կարող ունենալ»,- ասում է մեր զրուցակիցը:

Նրա գնահատմամբ` եթե անգամ ՀՀ կառավարություննիր վրա վերցնի արցախահայության բոլոր ծախսերը և այն ծախսերը, որոնքակնկալվում էին Արցախի Հանրապետության պետական բյուջեով, ամբողջ ծավալով կատարի ՀՀ պետբյուջեից` տրամադրելով արցախցիներին, վերջիններն այդ գումարներով կկատարեն իրենց կենցաղային ծախսերը, որի արդյունքում տեղի կունենա առանց այդ էլ գերտաքացած ու գերլճացած տնտեսության է՛լ ավելի լճացում ու է՛լ ավելի տաքացում:

«Համախառն պահանջարկի խթանում այսօր մեր տնտեսությանն առաջադրված չէ, որովհետև այն առանց այդ էլ գերխթանված է: Նույնիսկ կառավարության միջնաժամկետ ծրագրում է նշված, որ պետք է այսուհետ իրականացնի զսպող հարկաբյուջետային քաղաքականություն: Այսօր ավելի շատ համախառն առաջարկի խթանման խնդիր կա`նոր արտադրական հնարավորությունների,նոր բիզնես հիմնելու, և դա կապել արցախահայության հետ, կարծում եմ, այնքան էլ ճիշտ չէ»,- ասաց Անանյանը` հավելելով, որ Հայաստանը արցախահայությանը պետք է դիտարկի ոչ թե իր տնտեսական վերադասավորումների, այլ արցախահայությանն աջակցելու էլեմենտար պարտականությունների համատեքստում:

Անդրադառնալով ՀՀ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի հայտարարությանը, թե Հայաստանից արդեն շուրջ 3000 արցախցիներ են հեռացել` Անանյանը նշեց, որ եթե արցախցիները որոշում են հեռանալ ՀՀ-ից, դա ուղղակի պատասխանն է այն բանի, որ մայր Հայաստանը պատրաստ չէր ընդունել արցախցիներին:

Տնտեսական խնդիրներից մինչև Մեծ Թուրան. ի՞նչ ուղով է գնում Հայաստանը

Խոսելով վերջին 1 տարում ՀՀ-ից ՌԴ արտահանման ծավալի ռեկորդային աճի մասին` մեր զրուցակիցն ընդգծեց, որ Հայաստանն այսօր պարզապես չունի համարժեք այլընտրանքային շուկա:

«Համենայնդեպս, Ռուսաստան հիմնականում գյուղատնտեսական ապրանքներն էին գնում: Ո՞րն է դրա այլընտրանքային շուկան, Թուրքիա՞ն: Բնականաբար, ոչ, որովհետև Թուրքիան նմանատիպ գյուղատնտեսական ապրանքների շատ ավելի մեծ ծավալներ արտադրող ու արտահանող երկիր է: Եվրոպա՞ն, ո՞ր ճանապարհով, ասենք`դեպի Վրաստան, այնտեղից` ծովով: Բայց նոր լոգիստիկ ուղիներ փնտրելը կնշանակի, որ մեր գյուղատնտեսական արտադրանքը շատ ավելի թանկ ինքնարժեքով կհասնի Եվրոպա: Բացի այդ, Եվրոպան ունի իր ստանդարտները, այսպես ասած` ռեգլամենտը: Որպեսզի մենք կարողանանք եվրոպական շուկա ներթափանցել, որոշակի ժամանակահատված է պետք, որ մեր արտադրանքը կարողանանք առնվազն համապատասխանեցնել նրանցսերտիֆիկացիային»,- ասաց Անանյանը:

Ինչ վերաբերում է հանքարդյունաբերական արտադրանքին, նրա կարծիքով, այստեղ ՀՀ տնտեսությունը մեծ խնդիրներ չի ունենա, քանի որ տնտեսության այդ հատվածի հիմնական շուկան այսօր Եվրոպան է: Բայց հանքարդյունաբերությունը, Անանյանիխոսքով, մեծ խնդիրների առաջ կկանգնի, եթե Սյունիքում անվտանգության հարցերի բերումով հանքարդյունաբերական խոշոր ձեռնարկությունները հայտնվեն տարբեր արտաքին լոգիստիկ վերահսկողությունների խաչմերուկում: Խոսքը մասնավորապես թուրք-ադրբեջանական տանդեմի մատնանշած ճանապարհային միջանցքների մասին է:

«Մեր կառավարությունը պատրաստակամություն է հայտնել, որ Մեղրիի 40-45 կմ-ի կառուցման համար 250 մլն դոլար տրամադրի: Իհարկե, այդ հատվածի ինքնիշխանության հետ կապված հարցերը մեր իշխանությունը համարում է, որ էլ քննարկման ենթակա չէ: Թվում է, թե կա համաձայնություն, որ մենք կառուցելու ենք, իրենք շահագործելու են, բայց մեր ինքնիշխանության ներքո: Բայց միաժամանակ նաև ԻԻՀ-ի հետ երեքշաբթի օրը կնքել ենք պայմանագրեր, որոնցով հաջորդ տարվանից մեկնարկելու է բավական մեծ ենթակառուցվածքների շինարարություն`թունելների ու կամուրջների շինարարությամբ` Հյուսիս-հարավի շրջանակներում»,- արձանագրեց նախկին պաշտոնյան։

Նա միաժամանակ հիշեցրեց, որ տարածաշրջանային ճանապարհաշինության իր հատվածը Ադրբեջանը Նախիջևանում արդեն ավարտել է, իսկ դեպի Մեղրի նախատեսում է ավարտել այս տարվա վերջին: Դա, ըստ նրա, նշանակում է, որ հայկական կողմի վրա լինելու է ճնշում, որ իր ստանձնած 45 կմ-անոց հատվածի շինարարությունը շատ արագ սկսի և ավարտի: Արդյունքում այդ ճանապարհը շատ ավելի շուտ կկառուցվի, քան արդեն տարիներով ձգձգվող Հյուսիս-հարավը:

Ինչ վերաբերում է վերոհիշյալ տարածաշրջանային նախագծին, այն որպես միջազգային կարևոր հանգույց ներկայացնելը Դավիթ Անանյանը չի ընդունում: Նրա համոզմամբ` դա զուտ թուրքական նախագիծ է`թուրանական ուղին, որն էլ ծառայելու է միայն թուրք-ադրբեջանական տանդեմին:

«Եվ այն սեպը`Հայաստանի տեսքով, որ կար խրված Մեծ Թուրանի իրագործման այդ պլանի մեջ, այս ուղիով հաջողվելու է վերացնել: Իսկ թե Ռուսաստանն ինչպիսի դերակատարում կունենա այդտեղ էլի կախված է մեր իշխանությունից և ՌԴ-ի դիրքորոշումից ու տնտեսական շահերից»- ասաց Անանյանը:

ՌԴ-ի հետ հարաբերությունների վատթարացումը կարող է հարվածել էներգետիկ անվտանգությանը

Ռուսաստանի հետ հարաբերությունների վատթարացումը, Դավիթ Անանյանի համոզմամբ, լուրջ հարված կարող է հասցնել նաև Հայաստանի էներգետիկ ոլորտին:

«Գազը մենք ՌԴ-ից ստանում ենք 165 դոլարով, որը բավականին մատչելի գին է` համեմատած Եվրոպային մատակարարվող գնի հետ, որը գրեթե 8 անգամ բարձր է: Ենթադրենք` Ռուսաստանը մարդասիրական քայլ անի և ոչ թե 8 անգամ բարձրացնի, այլ կրկնապատկի կամ եռապատկի մատակարարման գինը: Պատկերացրեք, թե ռուսական գազի վրա կառուցված մեր էներգետիկ համակարգը ինչպիսի ցնցումների կենթարկվի»,- ասաց Անանյանը` հավելելով, որ գազի թանկացումը կհանգեցնի նաև տեղական արտադրանքի ու ապրանքների գների աճի: Դա էլ իր հերթին կարող է բերել արտահանվող ապրանքների ծավալի նվազման, քանի որ նույնիսկ գազի ներկայիս գնի պայմաններում Հայաստանում արտադրանքի ինքնարժեքը բավական բարձր է արտաքին շուկաներում մրցունակ լինելու համար:

Ինչ վերաբերում է ատոմային էներգիային, Անանյանը հիշեցնում է, որ ՀԱԷԿ-ը մինչ օրս աշխատում է «Ռոսատոմի» հետ համագործակցության շնորհիվ, ուստի դրա հետագա ճակատագիրը, նրա դիտարկմամբ, անմիջականորեն կախված է ՀՀ-ՌԴ համագործակցությունից:

Եթե նույնիսկ ՀՀ իշխանություններին հաջողվի այս ոլորտում նոր գործընկեր պետություն գտնել, ապա նոր գործակցության անցումային ժամանակաշրջանը, մեր զրուցակցի գնահատմամբ, կարող է տևել տարիներ: Խնդիրն այն է` արդյոք մեր տնտեսությունը կունենա՞ այդքան էլաստիկություն, որ կարողանա դիմանալ, մինչև բևեռային վերադասավորումների արդյունքում տնտեսությունը սկսի նոր կառուցվածքներով կամ նոր հանգամանքներում գործել ու դիմակայել։

Sputnik Արմենիա

    ПОСЛЕДНИЕ ОТ АВТОРА






    ПОСЛЕДНЕЕ ПО ТЕМЕ